Mandag den 29. april 2024 kl. 19.00

Foreningscentret, Amager Landevej 71, lokale 1 og 2 

1. Valg af dirigent
Michael Nobs valgt.
Ingen indvendinger selvom Michael er revisor

Dirigenten annoncerede at generalforsamlingen var rettidigt indkaldt og beslutningsdygtig.

2. Valg af stemmetællere
1 ved hvert bord

3. Valg af referent
Sine Norlander Andreasen

4. Bestyrelsens beretning
Formanden tager ordet og aflægger sin egen beretning. Denne del af beretningen er udelukkende udtryk for formandens egne holdninger og tanker, da den ikke har været forelagt den øvrige bestyrelse:

Jeg var tvunget til at melde afbud til sidste års generalforsamling på grund af en faldulykke på selve dagen for generalforsamlingen, som gjorde, at jeg ikke kunne bevæge mig rundt. Min kone erstattede mig ved oplæsning af beretningen. Hun kunne naturligvis ikke besvare de spørgsmål der blev stillet på generalforsamlingen

Jeg vil derfor komme med et svar om dette og øvrige spørgsmål

Sanering af vejområde: Oplæg fra nabogrundejerforeninger om et samarbejde og omkring at afstemme muligheder for trafik/vejsaneringer Tejn Alle til Tårnbyvej. Forespørgsel om mulighed hos kommunen og hvis muligt ville et endeligt forslag blive sendt til godkendelse i diverse generalforsamlinger 

”Mange betaler mere i kontingent”: Det beror på de fællesudgifter en grundejerforening har for udgifter fælles for alle medlemmer f.eks. legepladser, vedligehold af grønne arealer men ikke altid veje.  Det er således ikke et mål i sig selv at betale. Udgifterne vedrører de beslutninger, der er vedtaget lovligt på en generalforsamling.

Den for tiden omtalte Grundskyld for fællesarealer, den rammer efter min opfattelse ikke os, idet vi kun har vejarealer.

Erhvervsforsikring: Fælles veje m.v. Forsikring dækker foreningsansvar for de under foreningen hørende fælles veje arealer og anlæg og så længe ansvar ikke er henlagt til den enkelte grundejer

f.eks. ved fælles afløbsriste og fællesarealer, der ikke skal vedligeholdes af en grundejer.

Vejfonden der er nævnt i servitutterne for Byvejen udgår af regnskaberne pr. 31 december 1957. Det skyldes formentlig, at kommunen direkte hos den enkelte grundejer har opkrævet vejbidrag efter at have garanteret for et lån. Det har også været tilfældet ved en stor krævet istandsættelse i 1962 for alle veje.  Melstedvej blev herefter overtaget som kommunal vej.

Endelig vil jeg nævne:

Vi mangler fortsat linjeføring for udlægning af fjernvarme.

Jeg har deltaget i møderne i Sammenslutningen. Jeg er på valg og det er bestyrelsen i Sammenslutningens ønske, at jeg genopstiller, således at de opgaver vi er i gang med kan videreføres. Med generalforsamlingens accept, ønsker jeg at gøre det også selvom jeg ikke skulle blive valgt senere i dag. Det bemærkes, at det ikke vil hindre en kommende bestyrelse i at være delegeret.

Jeg vil takke især Jens for at have varetaget en del af de praktiske opgaver i løbet af året, jeg før har varetaget på foreningens vegne.

Formandens egen beretning blev taget til efterretning af Generalforsamlingen.

Bestyrelsen aflægger beretning. Beretningen er godkendt at hele bestyrelsen:

Der har været meget aktivitet i Bestyrelsen i det forgangne år. Vi har holdt 5 bestyrelsesmøder, deltaget i Sammenslutningens orienteringsmøder omkring fjernvarme, udført småreparationer af vejene, samt afholdt møder i vejgruppen.

Hjemmeside og nyhedsbreve
Som nævnt på generalforsamlingen i 2023, så ønsker vi som forening at foretage mere af vores kommunikation digitalt igennem hjemmesiden. Vi har brugt året på at udbrede budskabet omkring hjemmesiden samt udbygge indholdet. På nuværende tidspunkt er lige over halvdelen af matriklerne i foreningen skrevet op til nyhedsbrevet. Vi vil igen opfordre alle til at skrive jer op, for på den måde kan vi reducere mængden af trykt kommunikation.

I løbet af året har vi udsendt 3 nyhedsbreve. Igennem nyhedsbrevene vil vi informere om de initiativer og aktiviteter, vi arbejder på i bestyrelsen. Vi har ligeledes offentliggjort referater fra 4 afholdte bestyrelsesmøder. Referaterne bliver offentliggjort, når de er godkendt på det efterfølgende bestyrelsesmøde.

Vejgruppe
På generalforsamlingen i 2023 blev det vedtaget, at der skulle nedsættes en vejgruppe. Formålet for vejgruppen var at undersøge muligheder for en større renovering af vores veje. Derudover skulle vejgruppen også undersøge de juridiske og servitut-bestemte regler, i forhold til hvordan renoveringen kan finansieres. Vi blev på generalforsamlingen ligeledes opfordret til at bede om hjælp fra beboerne for at sikre tilstrækkelig arbejdskraft. Vi opfordrede, både i forbindelse med referatet fra generalforsamlingen, samt igennem nyhedsbrevet, hvilket gav et enkelt positivt svar, hvilket vi er glade for.

Selve arbejdet og resultaterne vil blive præsenteret senere på årets generalforsamling.

Vejreparationer
I løbet af 2023 har vi udført mindre småreparationer af vores veje. Denne type renovering forventer vi at fortsætte med, frem til der er en afklaring omkring etablering af fjernvarme og eventuel komplet vejrenovering. Vi vil som tidligere, opfordre grundejerne til at underrette bestyrelsen, hvis I observerer huller i vejene. Ligeledes vil vi opfordre til at fylde eventuelle huller med skærver for at begrænse følgeskader, indtil en udbedring kan foretages.

Fjernvarme
Fjernvarme er et arbejdsområde for Tårnby Forsyning, som kommer til at påvirke hele Tårnby over de næste mange år. Regeringen besluttede i 2022, at naturgas skal udfases som varmekilde i Danmark senest i år 2035. Derfor arbejdes der nu med projektering og udbygning af alternativer i hele Danmark. Fjernvarmen er ikke et punkt der hører under grundejerforeningen, men er derimod et tilbud til de enkelte grundejere. Vi vil som bestyrelse opfordre grundejerne til aktivt at undersøge fjernvarmetilbuddet og andre alternativer. Vi vil yderligere, som vi også har gjort i løbet af året, dele links og informationer vi modtager fra Tårnby Forsyning. Det vil både være på hjemmesiden og i nyhedsbrevene.

Parkering
En anden stor udfordring i vores forening i løbet af året har været parkeringssituationen. Problematikken var allerede oppe at vende på generalforsamlingen i 2023, hvor der blev nedsat en arbejdsgruppe udenom bestyrelsen til at forestå dialogen med kommunen. Desværre har kommunen ikke haft noget ønske om at revurdere parkeringsordningen i forbindelse med den 2-årige forsøgsperiode.

Det er dog kommet frem, at der er mulighed for at få udvidet parkeringszonen til også at dække vores område. Mere om dette under de indkomne forslag.

På generalforsamlingen i 2023 blev der opfordret til, at de enkelte grundejere skulle kontakte kommunen hver gang der oplevedes problemer med parkering. Dette for at sikre kommunens opmærksomhed på problemet. Dette opfordrer vi stadig til, da det er vigtigt kommunen er opmærksom på de store udfordringer, vi oplever både som beboere og som forening.

Øvrigt
I løbet af året er vi blevet informeret om aktiviteter på flere forskellige projekter, som på den ene eller anden måde kan påvirke vores boligforening. De vigtigste at nævne:

  • Projekt Tårnby Torv bliver udsat på grund af arkæologiske undersøgelser,
  • Der er intet nyt om rundkørslen og vandtårnet,
  • Der arbejdes på at etablere bump på Irlandsvej mellem Tårnbyvej og kommunegrænsen.

Med det vil vi afslutte beretningen.

Bestyrelsens beretning blev godkendt af Generalforsamlingen.

5. Regnskab for 2023, v. kasserer Marianne Sloth
Regnskabet kan findes på grundejerforeningens hjemmeside – www.byvejensvillaby.dk

Gennemgang af regnskab.
Alle 111 parceller har betalt kontingent.
Der er oprettet en opsparingskonto for at få mere i rente på foreningens indestående.

Regnskab godkendes enstemmigt.

6. Orientering vedr. arbejde i vejgruppen v. bestyrelsesmedlem Jens Ellebæk og Rasmus BryggerPower point præsentation

Vejgruppen er nedsat med baggrund i sidste Generalforsamling.
Præsentation af hvad der er lavet i vejgruppen. Præsentationen kan findes på www.byvejensvillaby.dk

Pris, muligheder, grundejernes juridiske forpligtigelser.

På baggrund af sidste Generalforsamling har bestyrelsen søgt rådgivning hos en advokat. Advokatens vurdering er, at alle grundejerforeningens medlemmer er forpligtiget til at vedligeholde og renovere veje, dette fremgår af tinglyste forpligtigelser, som findes for hver matrikel i grundejerforeningen.

Spørgsmål og kommentarer:

Tårnbyvej: Er ikke enig i advokatens vurdering. Der foreligger en anden servitut på en udstykning, udstykning 9f. Matriklerne i denne udstykning er ikke forpligtet til vedligeholdelse jf. servitutten. De er udelukkende omfattet af reglerne i vejloven.

Finnedalsvej: Det er svært at tage stilling til, når noget er fra 2. verdenskrig og noget er nyt fra advokat. Evt. kunne forening blive opdelt.

Tårnbyvej: Hvor mange matrikler ligger ud til privatfællesvej, hvor mange ligger ud til offentlig vej?
Bestyrelse: Ca. 1/3 ligger ud til offentlig vej, resten på privat fællesvej.

Randkløve Alle: Kommunen er vel også grundejer?
Bestyrelse: Korrekt. Kommunen betaler kontingent. De har to grunde – Randkløvevej 10 og Tårnbyvej 110.

Dueoddevej: Har Kommunen blandet sig med sine to stemmer? I forbindelse med fjernvarme – ville renovering af vejene blive billigere, hvis vi gør det samtidig?
Bestyrelse: Det er en forventning om, at vi ville kunne spare lidt, hvis vejene bliver lavet samtidig med fjernvarmen. Kommunen indkaldes på lige vis til Generalforsamling. Os bekendt har Kommunen ikke været repræsenteret ved en Generalforsamling.

Sandkåsvej: Er kommunen inviteret med?
Bestyrelse: Kommunen er inviteret.

Risebækvej: Der skal ikke renoveres, før der ikke holder så mange biler. Ved fjernvarme bør der være noget reetablering.
Bestyrelse: Det er derfor, vi forsøger at få fjervarmeetablering og vejrenovering lagt sammen. Enig i, at der ikke skal laves noget før parkering er i orden.

Risebækvej: Er I bekendt med den viden som formand (Tårnbyvej) præsenterer Generalforsamlingen for?
Bestyrelse: Vi har været uenige i bestyrelsen. Advokat har været kontaktet to gange, fordi vejgruppen fik yderligere oplysninger af formanden efter første kontakt, på trods af, at alle oplysninger var udbedt inden første kontakt. Det som formanden i dag har præsenteret, er nyt for den resterende del af bestyrelsen. Bestyrelsens vurdering er dog, at advokaten har været det relevante igennem.

Dueoddevej: Det er et stort arbejde. Det er godt, I har fået en advokats udtalelse. Og denne har sat det i forhold til gældende lov.

Tårnbyvej: Det havde været rimeligt at spørge kommunen. Servitutterne er gældende.

Risebækvej: En forening er solidarisk. Det har betydning hvor mange, der skal betale. Det er vigtigt at finde ud af, om vi er solidariske.
Bestyrelse: Opdraget fra bestyrelsen er, at alle i foreningen er forpligtiget, og at vi starter med at spare op nu.

Dueoddevej: Det undrer, at man så ikke har spurgt kommunen tidligere. Mener det er vigtigt, at vi holder os til advokaten.

Randkløve Alle: Vejfond har været vendt før. Det har vi fået at vide, at vi ikke har haft mulighed for – dette har hele tiden været afvist af formanden

Tårnbyvej: Det er korrekt, at det har været diskuteret længe – derfor har vi også fået brev fra kommunen.
Bestyrelse: Advokatens vurdering er, at alle matrikler er forpligtet til at betale til vejvedligehold.

Dueoddevej: Hvad skal vi? Umiddelbart er der kun én der bestrider advokatundersøgelsen.
Bestyrelse: Dette punkt var til orientering. Det er baggrunden for vores forslag om kontingentstigning.

Melstedvej: Mener ikke at en stor kontingentstigning er rimelig.
Bestyrelse: Dette kan diskuteres yderligere under dagsordenpunktet hvor kontingent fastsættes.

Dueoddevej: Godt med advokatarbejde. Vil gerne anerkende arbejdet fra bestyrelsen, så alt bliver vendt.

Randkløve Alle: Vi har diskuteret vej hvert eneste år. Det bør være Kommunen der afgør det.

Sandkåsvej: Kunne man spørge en advokat mere.
Bestyrelse: Det har ikke været opdraget. Men det kan man godt. Det vil være op til Generalforsamlingen.

Sandkåsvej: Kan vi spørge Kommunen.
Bestyrelse: Det kan være det næste skridt. Kommunen er dog ikke vejmyndighed.

Tårnbyvej: Hvorfor er det ikke undersøgt med Kommunen.
Bestyrelse: Kommunen er ikke myndighed på vurdering af vejlov. Opdraget fra Generalforsamlingen var at advokat var den rette i forhold til gældende lov.

Bestyrelsen går gerne både videre med Kommune og endnu en advokat.

Randkløve Alle: I advokatvurderingen, er der kigget på praksis i andre foreninger?
Bestyrelse: Vi har ikke sluppet advokaten løs. Vi har givet ham opdraget at kigge på gældende ret.

Tårnbyvej: Har boet i anden forening. Her skulle matrikler ud til offentlige veje også betale.

Generalforsamlings deltager: Det er dejligt, vi er kommet videre.

Bestyrelsen arbejder videre. Herunder arbejder på synergi med fjernvarme etablering.

7. Indkomne forslag
Forslag kan findes på grundejerforeningens hjemmeside – www.byvejensvillaby.dk

A. Forslag vedr. ansøgning om parkeringszone.
Forslag præsenteres.
Efter sidste Generalforsamling blev der nedsat en lille parkeringsgruppe.

Der findes to zoner i Kommunen – Tårnby og Kastrup. Kommunen har oplyst, at hvis der kommer et vedtaget forslag om parkeringszone fra en Generalforsamling, så vil de kigge velvilligt på det

Risebækvej: Hvad er forskellen på de to modeller?
Svar fra Generalforsamlings deltager: Der er tre zoner: Kastrup, Tårnby og Vestamager – der må ikke laves betaling på privat fællesvej. Man kan få beboer licens. Der kan ikke købes gæstelicenser.

Forslagsstiller: Gæsteparkering eller ej. Det er ikke eksisterende.

Melstedvej: Dem som bor på kommunal vej skal betale.
Forslagsstiller: Ikke korrekt, alle skal betale.

Randkløve Alle: Er det de samme regler?
Svar fra Generalforsamlings deltager: På offentlig vej kan du købe p-billet.

Risebækvej: Har man ikke mulighed for at ændre zone?
Forslagsstiller: Ved det ikke.
Bestyrelse: Lige nu er det forventet, at det bliver som ved Tårnby Torv. På baggrund af de mange henvendelser fra grundejere har Kommunen opfordret os til at søge om zone.

Dueoddevej: Hvor mange licenser kan man få?
Svar fra Generalforsamlings deltager: 1 pr. person over 17.

Tårnbyvej: Er usikre på hvad forskellen er på offentlig/privat? Kommer der også zone på offentlig vej?
Bestyrelse: Vi har spurgt Kommunen om der er andre muligheder. Herunder er der spurgt om de offentlige veje. Der er ikke modtaget svar.

Dueoddevej: Hvad med dem med firmavogn?
Bestyrelse: Hvis firmaet er i Tårnby, er der ingen udfordring.
Forslagsstiller: Måske man kan få licens, men der er regler.

Finnedalsvej: Parkering af varebiler på vores veje. Tårnby Kommune vil ikke udstede licenser til disse biler. Det er Tårnby Kommune, som har skabt problemet.
Melstedvej: I Kastrup zone gives ikke licens til erhvervsbiler.

Melstedvej: Tårnby Kommune burde ansætte flere P-vagter. Kommer det til at koste flere penge.
Forslagsstiller: Nogle beboere har fået bøde.

Risebækvej: Får jeg en licens? hvordan foregår det?
Forslagsstiller: Licens tilkøbes og licens tilhører bil

Dueoddevej: Nogle beboere i grundejerforeningen har ikke udfordringen. Jeg kunne godt tænke mig, at vi ikke skubber problemet rundt. Kommunen har oplyst, at man som enkelt vej kan få en zone, hvis 66% på vejen er enige.

Generalforsamlings deltager: Vi har alle udfordringer med de her biler. Vi skal have regler, som er fælles.

Tårnbyvej: Kan Almegårds Allé kopieres?

Finnedalsvej: Det vigtigste er sikkerheden. Vi kan ikke orientere os. Sikkerheden må være det primære.

Der stemmes om forslaget.

1 stemme imod. 2 stemmer blankt. 67 stemmer for.

Forslaget er vedtaget.

Bestyrelsen går videre og ansøger Kommunen om p-zone.

B. Vedtægtsændringer, præcisering af §13 stk. 3 – ”pr. år” tilføjes og §20 stk. 2 – ”f.eks. før afgivelse af udtalelser til offentlige myndigheder” slettes

Forslag præsenteret af bestyrelsen.

Der stemmes om forslaget.
Ændringer godkendt enstemmigt.

Forslaget er vedtaget.
Bestyrelsen retter vedtægterne.

8. Fastsættelse af kontingent
Nuværende kontingent er 1000,-/år. Bestyrelsen foreslår at kontingentet sættes til 2000,-/år med effekt fra 2025.

Bestyrelse: Motivering er at foreningen har brug for egenkapital i forhold til veje. Det er vigtigt med en vis opsparing, jf. det vejgruppen præsenterede tidligere. 2000,- er bedste bud.
Randkløve Alle: Midlerne må ikke bruges til reparation af veje. Det er en for stor stigning. Vil gerne stille ændringsforslag om 1000,-/år.

Der pågår herefter en diskussion af om der skal stemmes om ændringsforslaget eller om det oprindelige forslag.

Sandkåsvej: Vil gerne stemme. Vi skal ikke diskutere.
Melstedvej: Der kan ikke komme endnu en kontingentforhøjelse.

Det besluttes at der stemmes om de 2000,-/år, hvis dette forslag falder, så vedbliver kontingentet at være 1000,-/år.

Der stemmes om forslaget

47 stemmer for, 16 stemmer imod, 2 stemmer blank.
Forslaget er vedtaget. Kontingentet er fra 2025 2000,-/år

9. Valg til bestyrelsen
Der skal vælges 3 bestyrelsesmedlemmer, 1 bestyrelsessuppleant, 1 revisor og 1 revisorsuppleant. Alle vælges for 2 år.

Nuværende bestyrelse, hvem er på valg, modtages genvalg
 NavnPå valgModtager genvalg
BestyrelsesmedlemBent B. NielsenJaMeldes ud på Generalforsamling
BestyrelsesmedlemMarianne SlothNej 
BestyrelsesmedlemJens EllebækJaMeldes ud på Generalforsamling
BestyrelsesmedlemSine Norlander AndreasenJaNej
BestyrelsesmedlemRasmus BryggerNej 
BestyrelsessuppleantPeter MøllerJaNej
BestyrelsessuppleantMaria DiekmannNej 
RevisorUffe WehlastNej 
RevisorMichael NobsJaJa
RevisorsuppleantYvonne GambyNej 
RevisorsuppleantHanne KirkJaMeldes ud på Generalforsamling

Bent B. Nielsen meddeler, at han ikke modtager genvalg. Vil stille sig til rådighed som suppleant, hvis det bliver relevant.

Valg af bestyrelse + suppleant
Jens Ellebæk meddeler at han genopstiller – genvalgt som bestyrelsesmedlem
Karen Rønberg, vælges som bestyrelsesmedlem
Lene Simonsen, vælges som bestyrelsesmedlem

Valg af revisor + suppleant
Michael Nobs genopstiller – genvalgt som revisor
Hanne Kirk, genopstiller – genvalgt som revisorsuppleant

Første møde i bestyrelsen er 27. Maj 2024 klokken 19. Bestyrelsen vil konstituere sig på dette møde.

10. Eventuelt
Dueoddevej: Sammenslutning, hvem skal repræsentere vores Grundejerforening?
Bestyrelse: Når bestyrelsen er konstitueret, vil de beslutte om, og i så fald hvem der deltager i sammenslutningen.

Afslutning

Dirigent: Tak for god ro og orden.
Mødet sluttede ca. klokken 21:30.Maj 2024

_____________________________  

Sine Norlander Andreasen, Referent

______________________          __________________________

Michael Nobs, Dirigent                 Marianne Sloth, bestyrelsesmedlem

Bestyrelse og revisorer efter Generalforsamling. Bestyrelsen konstituerer sig på første møde:

Bestyrelsesmedlem Jens Ellebæk, Melstedvej 8
Bestyrelsesmedlem Marianne Sloth, Dueoddevej 20
Bestyrelsesmedlem Rasmus Brygger, Dueoddevej 22
Bestyrelsesmedlem Karen Rønberg, Randkløve Allé 20
Bestyrelsesmedlem Lene Simonsen, Dueoddevej 18

Bestyrelsessuppleant Ingelise Andersen, Finnedalsvej 26
Bestyrelsessuppleant Maria Diekmann, Randkløve Alle 22

Revisor Michael Nobs, Melstedvej 14
Revisor Uffe Wehlast, Dueoddevej 9

Revisorsuppleant Hanne Kirk, Dueoddevej 17
Revisorsuppleant Yvonne Gamby, Sandkåsvej 1